Marte Cath. E. Bjørndal: PROLOG

15.04.10-09.05.10 (Galleri A minor)

Utstillingen finner sted i Galleri A

Marte Cath. E. Bjørndals debututstilling Prolog i Galleri A, 15.april – 9.mai, tar tak i det sammensatte ved å være menneske.

Med sine ekspressive strøk i akryl maler Bjørndal seg tett innpå skrikende kvinner, forvridde kropper, gapende munner og løsrevne menneskehoder. Som kunstner jobber Bjørndal intuitivt og er opptatt av det komplekse og motstridende i tilværelsen. Hun stiller spørsmål med vår tids hyllest av individet og troen på at man kan få oversikt over seg selv. Kan vi i det hele tatt snakke om en individuell kjerne?

- Bare inntil en viss grad kan vi lære å kjenne oss selv. Det fantastiske ved tilværelsen, og samtidig bisarre, er at vi altså lever innenfor en kropp, og et hode, som ligger over vår forstand, sier Bjørndal.

Selve maleprosessen omtaler Bjørndal som en fysisk økt hvor maling kastes, sprutes og pensles utover. Hun jobber ofte ut ifra et indre bilde som hun ønsker å få fram. Etter hvert kommer hun til et punkt hvor hun begynner å beherske motivet hun har sett for seg. Da går hun inn med roligere strøk og maler fram både figurative og non-figurative elementer. Bjørndal foretrekker å jobbe på plater da disse gir motstand i større grad enn et lerret. Likevel varierer hun og i Galleri A presenteres malerier både på plate og lerret. Bjørndal inspireres av selve maleprosessen; det å hengi seg til en dialog med farger, energi, kraft og uttrykk. Noen av maleriene komponeres raskt, andre må gjennom en modningsperiode. Bjørndal maler med akryl da denne malingen tørker hurtigere enn oljemaling. Slik kan hun raskt gå inn og forandre, male over og/eller videre til hun ser seg fornøyd med motivet.

Opp mot debututstillingen har Bjørndal kretset rundt temaet eksponering.
Eksponerer jeg meg selv eller blir jeg eksponert? Vurderer jeg eller blir jeg vurdert? Hvordan er det jeg som kunstner ønsker å vise meg fram? Om temaet sier Bjørndal:

- All kommunikasjon gir en respons som ligger utenfor vår kontroll. Dette gjør en presis selvpresentasjon nærmest umulig, og en utstilling i så måte til et paradoks.

Bjørndals fargesterke, uttrykksfulle, glade, men også angstfylte malerier kan derfor ses som en parafrase, en forlengelse, av kunstnerens oppfatning av tilværelsen.

Ti prosent av kunstnerens salgsinntekter settes inn i prosjektet 'The art of goalgetting' som er et internasjonalt kunstprosjekt hvor Bjørndal i første omgang reiser til Cape Town. Her vil hun gi barn og unge kombinert fotballtrening samt male- og tegneundervisning i barnas eget lokalmiljø.

: "" : "" : "" : ""
       
: "" : "" : "" : ""
       
: "" : "" : "" : ""
       
: ""    
    
Norwegian English