Ian Garlant: A RESPONSE TO OLAV H. HAUGE

15.04.10-09.05.10 (Galleri A)

Utstillingen finner sted i Galleri A

Ian Garlant byttet fashion mot fjord og flyttet fra livet som designer i London til Hardangerfjordens stille landskap. Den tidligere designeren stiller ut sine skulpturelle betongarbeider i Galleri A. Inspirasjonen henter han i Olav H. Hauges diktning.

At Ian Garlant (f.1962) fant sin plass på Netland i Kvinnherad ved Hardangerfjorden, er ikke tilfeldig. Med britisk far og norsk mor tilbrakte han barndommens somre nettopp på Netland hvor morens slekt bodde under 2.verdenskrig. Selv er Garlant født og oppvokst i London. Han studerte ved Kingston College of Art and Design og ble etter hvert hentet inn av den engelske Haute Couture-skredderen Hardy Amies som har vært Dronning Elisabeths hoffleverandør i 50 år. Garlant ble 25 år i Hardy Amies’ motehus. Da finanskrisen inntraff for tre år siden, forlot Garlant designeryrket. Han solgte huset og mesteparten av klærne sine på auksjonshuset Christies og flyttet til Netland der han bygget seg en liten hytte nede ved vannet.

Da Garlant for to-tre år siden første gang leste den norske dikteren Olav H. Hauge (1908-1994), ble han umiddelbart svært fascinert. I likhet med Hauge, som også var bosatt ved Hardangerfjorden, tar Garlant utgangspunkt i omgivelsene når han skaper sin kunst. De skulpturelle arbeidene i utstillingen A response to Olav H. Hauge består av gamle asfaltplater som smeltes, sand fra fjorden, eik og maling. Størrelsene varierer fra 50x50cm til 120x120cm og er i en jordlig, metallisk palett.

Garlants verker har et futuristisk preg samtidig som de peker tilbake til et urstadium bestående av de fire elementene: ild, luft, jord og vann. Når Garlant tar i bruk sine gamle, slitte materialer, skaper han dem om til noe nytt. Denne prosessen kan leses mytisk; som en gjenfødelse via kreative krefter.

Flere av Garlants arbeider har en sirkulær form, eventuelt vil man kunne gjenkjenne en sirkulær bevegelse i utførelsen. Dette er hentet fra zen-buddistenes meditasjon og intuitive sannhetserkjennelse hvor sirkelen, enso, symboliserer evighetens uendelige form. Sirkelen kan videre ses som en spiral hvor man beveger seg innenfra og utover, eller motsatt. I zen-buddismen vektlegges i midlertidig også sirkelens midtre tomrom; en åpen flate tømt for innhold.

Ian Ward Garlant: "NEBULA MINOR" Ian Ward Garlant: "SPORER" Ian Ward Garlant: "SVARTE KROSSAR" Ian Ward Garlant: "SKOGEN I SKOGEN"
Ian Ward Garlant:
NEBULA MINOR
(2010)
mixed media
87x71
Ian Ward Garlant:
SPORER
(2010)
mixed media
87x71
Ian Ward Garlant:
SVARTE KROSSAR
(2010)
mixed media
87x46
Ian Ward Garlant:
SKOGEN I SKOGEN
(2010)
mixed media
64x114
Ian Ward Garlant: "COLD SPELL" Ian Ward Garlant: "STORMKRØKT SKOG" Ian Ward Garlant: "EITT MED LANDET" Ian Ward Garlant: "STABBESTEINAR"
Ian Ward Garlant:
COLD SPELL
(2010)
mixed media
d: 103
Ian Ward Garlant:
STORMKRØKT SKOG
(2010)
mixed media
122x72
Ian Ward Garlant:
EITT MED LANDET
(2010)
mixed media
82x124
Ian Ward Garlant:
STABBESTEINAR
(2010)
mixed media
64x161
Ian Ward Garlant: "TO LI PO" Ian Ward Garlant: "READ LU CHI" Ian Ward Garlant: "STEINSPRANG" Ian Ward Garlant: "DRAUMEN"
Ian Ward Garlant:
TO LI PO
(2010)
mixed media
120x120
Ian Ward Garlant:
READ LU CHI
(2010)
mixed media
121x122
Ian Ward Garlant:
STEINSPRANG
(2010)
mixed media
122x84
Ian Ward Garlant:
DRAUMEN
(2010)
mixed media
123x84
Ian Ward Garlant: "EINSEMDI" Ian Ward Garlant: "VATNET OG EVA" Ian Ward Garlant: "COLD STAR" Ian Ward Garlant: "WOOD FOR THE TREES"
Ian Ward Garlant:
EINSEMDI
(2010)
mixed media
115x84
Ian Ward Garlant:
VATNET OG EVA
(2010)
mixed media
123x134
Ian Ward Garlant:
COLD STAR
(2010)
mixed media
d: 100
Ian Ward Garlant:
WOOD FOR THE TREES
(2010)
mixed media
d: 100
Norwegian English